ISBN | 978-94-92335-25-8 |
Categorie | Erfgoed Noord-Holland |
Gewicht | 750g |
Aantal pagina's | 176 |
Uitvoering | Geheel in kleur |
Bindwijze | Paperback |
Verschijn datum | december 2020 |
Deze uitgave is tijdelijk niet leverbaar.
De geschiedenis van de oude zeedijken rond het IJ tot de opening van het Noordzeekanaal in 1876
Het oude IJ was een breed water dat in open verbinding met de Zuiderzee stond. Het kronkelde tot voorbij Beverwijk door Noord-Holland. Normaal gesproken ging van het IJ geen gevaar uit, maar bij noordwesterstorm veranderde dat razendsnel. Dan joeg de wind vanuit de Noordzee veel water de ondiepe Zuiderzee en het IJ in en schoot de waterstand in korte tijd meters omhoog. In 1675 hield de Spaarndammerdijk het niet en kwam het water tot Leiden. In 1717 was de overkant aan de beurt. Nota bene op Eerste Kerstdag brak de zeedijk van Assendelft.
Daarna liepen zelfs in Alkmaar nog kelders vol. Er stond dus veel op het spel bij veilige dijken rond het IJ. Niet voor niets behoedde Hansje Brinker juist de Spaarndammerdijk met zijn duim voor een doorbraak. Diederik Aten en Paul Schevenhoven deden uitgebreid onderzoek naar de geschiedenis van de hele lus van dijken rond het IJ van Amsterdam tot en met Oostzaan. Dat levert een boeiend verhaal op van geruzie over en weer het IJ, stormen en doorbraken, paalwormen en keistenen, falend toezicht en mislukte reorganisaties. Eindpunt van het boek vormt de aanleg van het Noordzeekanaal in combinatie met de inpoldering van het IJ in 1870-1876. Toen waren de dijken rond het IJ zeedijk af. Het IJ Rond is uitvoerig geïllustreerd. De ruim 100 prenten, tekeningen en kaarten geven een prachtig beeld van de verdwenen wereld rond het oude IJ. Bovendien zorgde landschapsfotograaf Chris Schaatsbergen voor een serie foto’s van de situatie anno 2020.